Academice

Google inside out

Cultura de afaceri

Când au fondat Google în 1998,  Sergey Brin și Larry Page nu aveau cunoștințe despre afaceri. Știau intuitiv că vor reuși dacă vor avea angajați foarte buni cărora le vor acorda libertate de acțiune și decizie și că vor trebui să se concentreze pe client și nevoile sale. Ani la rând Google a funcționat ca o afacere mică în care ședințele de lucru de tip brainstorming și propunerea soluțiilor pentru proiecte de  către toți angajații erau aproape singurele modalități de organizare. Iată așadar că bazele succesului ulterior s-au fondat la începuturi, cu angajați foarte buni și creativi, cărora li s-a oferit spațiul perfect de manifestare.

De-a lungul timpului competiția dintre Google și Microsoft a fost foarte strânsă. Acest lucru i-a ambiționat pe cei de la Google să fie mereu cu un pas înaintea celorlalți prin oferirea de  aplicații mult mai bune și mai competitive. Resursa umană  a reprezentat deci fundamentul succesului și asta pentru că inginerii Google sunt: bine informați în ce privește compania și tehnologiile, sunt dispuși să riște iar în cazul unui eșec nu sunt pedepsiți aspru, sunt încurajați să se exprime liber, sunt multi specializați, nu sunt fixați pe posturi- rotația pe post fiind o practică frecventă în cadrul companiei.

In other words, they are not knowledge workers, at least not in the traditional sense. They are a new kind of animal, a type we call a ”smart creative” and they are the key to achieving success in the Internet Century.

Acești ” smart creative” sunt ingineri care nu dezvoltă doar un concept ci și prototipuri, sunt foarte creativi,  familiarizați cu datele, au cunoștințe despre afaceri, sunt orientați și înțeleg mai bine decât oricine nevoile clienților.

Așadar perspectiva asupra culturii afacerilor este cea care  determină succesul sau eșecul unei afaceri. La Google acest aspect a fost plasat pe primul loc în lista de priorități de implementare.

Inside-out…tehnic

Să vedem așadar ce au creat acești ”smart creative people”…

Google indexează miliardele de pagini și referințe, ca într-o bibliotecă uriașă. Algoritmii ne ajută să căutăm prin această bază de date imensă, oferindu-ne indicii despre ceea ce căutăm de fapt cu adevărat, chiar dacă nu știm să scriem corect de exemplu. Ei grupează paginile cu informațiile cele mai relevante pentru noi.

Sursa foto: google.com

Concret, acești algoritmi sunt de fapt criterii după care se realizează afișarea rezultatelor. Ca de exemplu: căutând după cuvântul ”notebook”, ne vor fi afișate paginile cu cele mai multe folosiri ale acestui cuvânt, fie că sunt localizate în titlul, în paragraf sau atașate unei fotografii. Un alt criteriu al afișării este și cel al localizării, în funcție de care ni se vor prezenta cele mai relevante informații pentru locația noastră. Este luat în considerare și factorul timp, respectiv data postării unei anumite referințe, cele mai recente fiind și cele mai relevante. O altă funcționalitate a Google ca motor de căutare este și scanarea permanentă  a site-urilor din preocuparea de a găsi în avans conținuturi relevante. Aceasta se realizează cu ajutorul unui program de scanare numite generic ”păianjen”, care se ”plimbă” printre miliardele de pagini de internet interconectate, epuizând toate referințele. și colectând informații relevante.

Se pot cristaliza următoarele trei  etape:

  • căutarea paginilor/documentelor în care potrivirea de cuvinte este exactă;
  • indexarea lor după importanță: aici se au în vedere peste 200 de criterii ale relevanței;
  • afișarea documentului/paginii în  care cele peste 200 de criterii ale relevanței s-au combinat cel mai bine.

Acest algoritm se numește ”page rank” și nu e după engl. page=pagină ci după inventatorul său și unul dintre fondatori, Larry Page.

Există însă și site-uri care sabotează  conținutul, respectiv oferă  informații inutile sau chiar înșelătoare. Ei bine, creatorii Google au în vedere și acest aspect și sunt mereu vigilenți în ce privește aceste site-uri și se asigură că le elimină în timp util, adică înainte de a deveni rezultate vizibile ale căutărilor.

Interacțiunea foarte prezentă cu utilizatorii face ca aspectele căutărilor, precum actualizarea permanentă sau sortarea conținutului după relevanță, să fie preocupări constante ale echipei Google. Feedback-ul permanent de la utilizatori reprezintă un atuu și o constantă pentru Google, creatorii ei exprimându-și acest deziderat încă de la fondarea platformei și ”aruncarea” ei în online în 1998.

Toate aceste aspecte ce caracterizează Google, cele peste 5 miliarde de interogări zilnice și faptul că deține puțin peste 90% din piața motoarelor de căutare, fac din Google cea mai puternică și de încredere platformă de căutare la nivel mondial.

Sursa foto: google.com

Sursa info: ”How Google Works”-Eric Schmidt, Jonathan Rosenberg, Editura John Murray, 2015

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *