Academice

Trenduri YOUTUBE în Pandemie

Youtube a fost fondat pe 14 februarie 2005. Platforma nu a fost gândită de la bun început ca una pentru conținut video ci și-a căpătat această funcționalitate a posteriori din cauza unor dezavantaje ale platformelor  deja existente. Concepându-l  inițial ca pe un site de matrimoniale, fondatorii au văzut apoi în platformă posibilitatea de a-și rezolva două probleme legate de limitările atașamentelor în email și de imposibilitatea de a găsi pe net filmări ale vedetelor.

De la prima postare video  făcută chiar de către unul dintre fondatori  San Diego Zoo- în aprilie 2005, cifrele Youtube au evoluat vertiginos. Astăzi  există peste 2 miliarde de utilizatori activi/lună, sunt vizionate peste 1 miliard de video-uri/zi, pe facebook sunt vizionate zilnic 100 de milioane de ore de conținut video, sunt încărcate peste 500 de ore de conținut video/ minut. Meniul de navigare ce suportă peste 80 de limbi internaționale face platforma accesibilă pentru utilizatori de pe întreaga planetă. Toate aceste cifre uriașe au făcut din Youtube al doilea cel mai vizitat site după Google.

Fiind o platformă atât de populară wordlwide, Youtube a oferit în perioada aceasta delicată și nemaiîntâlnită o radiografie a preocupărilor din pandemie. Cu alte cuvinte, pandemia  a remodelat și trendurile conținuturilor platformelor sociale, evidențiind astfel nevoile și preocupările comune generate de izolare.

Referitor la acest aspect,  având la bază modelul nevoilor umane enunțat de către  Susan Kresnicka, cei de la Youtube au grupat conținuturile vizualizate în pandemie și au realizat un studiu al trendurilor video ale acestor luni.

 

 

diagram

 

Self care ( ca preocupare pentru modalitățile de menținere a confortului fizic și emoțional)

Au crescut vertiginos vizualizările materialelor video cu tehnici și  practici yoga. În timpul pandemiei acestea au devenit sursa de echilibru și sănătate fizică și mentală atât de necesară acum. Deasemenea, pe segmentul meditației ghidată, sunetele naturii pentru somn/calmare,  au crescut viziualizările cu peste 40%. Creșteri ale numărului de căutări și vizualizări au înregistrat și materialele care prezintă  vedete sau oameni obișnuiți  ce fac mișcare acasă, transformând o cameră în sală de fitness de exemplu. Și video-urile cu sugestii pentru crearea acasă a unei atmosfere de restaurant sau  cu rețete sofisticate ce pot fi făcute în propria bucătărie au înregistrat vizualizări mult peste media altor ani.

 

 

Social connection ( nevoia de a interacționa, în acest context, prin intermediul platformelor online)

Trendul video“#WithMe”  a înregistrat creșteri spectaculoase în perioada aceasta, procentul atingând  peste 600% față de perioadele similare ale anilor trecuți. Oamenii s-au filmat sau  au căutat video-uri cu tutoriale despre fabricarea măștilor, prepararea cafelei Dalgona, prepararea pâinii în casă. Un aspect inedit care a înregistrat creșteri cu peste 60% a vizualizărilor față de  anii trecuți a fost cel al vizitării virtuale a muzeurilor din întreaga lume. Pandemia le-a obligat să își intensifice această preocupare de a se expune și  în online, reușind astfel să își asigure vizibilitatea dar și să furnizeze o oportunitate de petrecere agreabilă a timpului.

Identity ( ca percepeție a propriei persoane, a limitărilor și oportunităților existente)

În această arie, gătitul, grădinăritul, frizeria/coafura sau trucurile pentru a arăta bine în online au reprezentat principalele tematici ale căutărilor și încărcărilor de conținut video. Și bisericile/ grupările religioase au reușit să se adapteze contextului și au intensificat prezența lor online prin transmisiuni ale ceremoniilor, oferind astfel adepților posibilitatea de a se menține conectați la acest aspect definitoriu pentru identitatea personală și socială.

Toate aceste trenduri vizuale reflectate de încărcările și accesările din Youtube au subliniat încă o dată nevoile comune care ne caracterizează și anume:

-nevoia de conectare/sentimentul că nu suntem singuri și că  aparținem unei comunități cu care avem multe în comun, dinoricare colț de lume am fi;

– nevoia de echilibru și confort psihic/ emoțional și fizic, reflectate în plăcerea și efectele acelorași activități adaptate contextului;

– nevoia de identitate, de a nu ne pierde pe noi înșine și de a ne menține ancorați în elementele care ne definesc și ne ajută să ne păstrăm echilibrul mental și sufletesc.

Platforma Youtube a devenit astfel o modalitate de exprimare și satisfacere a acestor nevoi. Datorită accesibilității și conținutului divers reprezintă o sursă de interacțiune, de inspirație și un ”loc” unde diversitatea și creativitatea ce ne caracterizează ca specie umană se manifestă în toate formele.

În perioada aceasta, mai mult ca oricând, Youtube și-a reafirmat poziția de lider mondial în ce privește conținutul vizual în online, datorită oportunităților de manifestare a creativității articulată pe libertatea de exprimare și de informare.

Surse :

  • www.youtube.com/trends/articles/covid-impact/
  • blog.youtube/
  • www.omnicoreagency.com/youtube-statistics/
  • www.youtube.com/trends/articles/with-me-interactive/
  • www.youtube.com/trends/articles/what-it-means-to-stayhome-on-youtube/

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *